01

Zondagochtend 1 juni 11:30 uur
Nemea String Quartet
Het Nemea String Quartet is een jong strijkkwartet rondom vier Spaanse musici die elkaar ontmoetten tijdens hun masterstudie aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam. Zij studeren inmiddels verder aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie, waar zij leren van inspirerende musici als violist Marc Danel van het kwartet ‘Quatuor Danel’ en Denis Brott, oprichter en artistiek directeur van het Montreal Chamber Music Festival.
De vier musici brengen hun verschillende muzikale achtergronden en persoonlijkheden samen en verkennen graag zowel klassiek als hedendaags repertoire. Het kwartet heeft voor dit concert drie werken gekozen waarin verschillende stemmen, tijden en perspectieven vertegenwoordigd worden, maar toch allemaal op hun eigen manier expressief en innovatief zijn. “We willen onderzoeken waar de kwartettraditie begon, hoe ze evolueerde en waar ze naartoe gaat. Via dit programma nodigen we het publiek uit om die reis met ons te maken.”
Haydns ‘Strijkkwartet in G majeur, opus 77 nr. 2’ uit 1799 was zijn laatste complete strijkkwartet. Het werd geschreven op het moment dat Beethoven zijn allereerste kwartet componeerde. Velen zien dit moment als een symbolische "overdracht van het stokje" tussen twee grootheden van het genre. Hoewel Haydn oorspronkelijk een set van zes kwartetten had gepland, voltooide hij er slechts twee, waardoor dit een soort afscheid vormt van de strijkkwartetvorm die hij mede heeft gedefinieerd.
Ravels ‘Strijkkwartet in F groot’ uit 1903 is het enige strijkkwartet dat hij ooit schreef. Ondanks de aanvankelijke lauwe ontvangst, zelfs door Ravels leraar Fauré, is het een van de meest geliefde werken in het repertoire geworden. Ravel stuurde het stuk in voor de Prix de Rome, maar het werd afgekeurd, een beslissing die destijds tot veel controverse leidde. Tegenwoordig wordt het kwartet gevierd om zijn levendige kleuren en ritmische vitaliteit.
Sollima's ‘6 Sonnets et Rondeaux’ uit 2001 is een hedendaags stuk dat de grenzen van de traditionele klassieke muziek verlegt. Sollima put uit rock-, folk- en barokke invloeden waarmee hij iets echt unieks creëert. Elk deel voelt aan als zijn eigen universum, en het gebruik van uitgebreide technieken geeft de muziek een rauwe, fysieke energie. Het is een stuk dat niet in een hokje past, en dat is precies wat het zo boeiend maakt.
Bezetting:
Jaime A. Gómez Pomar – viool
Carla Meléndez Ledezma – viool
Elena Suárez Franco – altviool
Lucía Pérez Dezcallar – cello
Programma:
Joseph Haydn – String Quartet in G major, Op. 77 No. 2
Maurice Ravel – String Quartet in F major
Giovanni Sollima – 6 Sonnets et Rondeaux